Norsa Ndor

Mythonia

I går Historie, I dag en Gave, I morgen et Mysterium

Norsa Ndor

Kæmperne var den oprindelige race i verden, siges der. Ingen ved det med sikkerhed.

Kæmperne er ikke de store arkivholdere og skriver sjældent deres beretninger ned. Meget af den mund til mund, der har stået på siden tidernes morgen, er med tiden gået tabt og i glemmebogen. Men tro ikke at en kæmpe ikke er et stolt folkefærd. Mægtige byer lå engang fordelt over hele det superkontinent, som var verden, før det store slag.

Det siges nemlig at alt land engang var samlet og at kæmperne herskede her, men på grund af et stor slag med vildløbet magi, blev kontinentet delt i mange dele. Den verden der kendes nu, er delt i 6 større kontinenter og ø-riget Det Ismanske Ørige.

De overlevende kæmper, har slået sig ned på deres eget kontinent, kaldet for Norsa Ndor eller Titanernes Land. Det store slag anslås at ligge mange årtusinder tilbage. Langt før de andre racer dukkede op. Kæmper bliver gamle, men alligevel ikke så gamle, at de kan huske hvordan den Talten Ilya opstod. Nogle af de ældste kæmper, mener at de var der før deres tid, men de ved det ikke med sikkerhed.

Kæmper lever et simpelt liv. De lever i mindre samfund og blander sig generelt ikke i andres liv. Hverken de andre kæmper eller de små racer. For det meste er disse samfund ikke på mere end 10 kæmper, men der findes 6 større byer i landet, som er befolket med mellem 200 og 500 kæmper. Disse ”store” byer er samlingspunkt for alt handel med de, der lever uden for byerne. Det er her de mindre samfund, bringer deres handelsgods og får det sendt videre ud i verden, men også her, de køber varer fra de mindre racer. Dette er mest specielle urter fra Ylmakar eller metaller fra dværgene.

Nogle få kæmper vælger at drage ud i verdenen, mest for på grund af den store efterspørgelse for arbejdskraft i forbindelse med større bygningsværker, men nogle drager også ud for at finde levn fra deres glorværdige fortid. Ikke meget er der tilbage, hvilket også får dem til at bygge store skibe, som kan krydse havet mod vest, hvor der siges at ligge et større kontinent, hvor kæmper stadig lever. Ikke mange skibe er vendt tilbage og mange af dem der vender tilbage, melder at de ikke har set noget land.

 

Mange kæmper er meget religiøse og bruger meget tid, på at bede og vise deres hengivelse overfor de gamle guder. De titanske guder, er kendt for deres styrke og dette føres over i deres præster, som anses for at de mest magtfulde præster i verden. Selvom kæmperne er meget religiøse har de ingen templer eller bygningsværker, som viser deres tro. De mener at den sande tro ligger i de enkelte og derfor ville det være en fornærmelse at prøve at spærre sin tro inde i nogle bygninger. De ryster på hovedet over de andre racers måde at tro på, men blander sig ikke i det.

Faktisk har kæmperne aldrig været i krig med nogle af de andre racer. De har aldrig prøvet at indtage de andre øer, men har trukket sig tilbage til deres eget land, hvis andre racer viste tegn på at være aggressive. Ingen af de små racer har heller ikke forsøgt at indtage Titanernes Land.

Kun tre kæmper bor i Talten Ilya og varetager kæmpernes interesser, som er at de andre skal lade dem være i fred. Oftest er der ingen af dem med til de store møder i byen, hvor racerne skal beslutte noget i fællesskab. Interessen er der slet ikke for sådan noget.

Kæmperne eksporterer træ, fra deres kæmpemæssige træer, til skibe, hvide kalksten, smukt udhugget statuer, som er bestillingsarbejde fra de andre racer, samt deres kæmpehunde. Disse hunde er lige så store som Direlions og bruges både som vagthunde, men også som ridedyr. De kan ikke bære så meget som heste, men de er mere trofaste og kan trænes til at angribe. En sådan kæmpehund koster 1600 guld for en ridehund, en vagthund koster 2100 guld, mens en der trænet til begge dele, nemt løber op i 4000 guldstykker. Kæmpehundene er lidt dummere end en almindelig lille hund, derfor tager det flere år at træne dem. drikke og deres gode service. De er også kendt for ikke at gøre forskel på de forskellige racer.

 

Norsa Ndor Ordsprog

En kæmpe tager den tid den tager.

 

Skur aldrig en hund mod hårene, især ikke hvis det er en kæmpehund.

 

Tålmodighed er en kæmpes dyd.

 

Skabt af Elvin Juhl Larsen - Copyrigth 2011

Eksport

Norsa Ndor eksporterer hovedsagligt træ og trænet kæmpehunde og i mindre grad stenstatuer og kunst.