Diverse Regler

Mythonia

I går Historie, I dag en Gave, I morgen et Mysterium

Diverse Husregler

Alkohol og Forgiftning

Når man indtager en genstand sker der ikke det store. Hvis man derimod indtager mere end en genstand i timen, skal man slå for alkoholens styrke DC.

Grænsen for en alkohols styrke fastsættes af GM, men umiddelbart er den 15, for de kraftige drikke.

 

Hvis man ikke klarer alkoholens styrke, sker følgende:

 

Man mister midlertidigt 1d2 Wisdom og 1d2 Dexterity

 

Det sker ved hver gang, man indtager mere end 1 genstand i timen og ikke klarer alkoholens DC.

For hver gang man ikke klare DC’en, bliver det efterfølgende save en sværere at klare.

 

Hvis man under en druktur, bommer så mange saves, at man kommer ned på 0 i Wisdom, falder man bevidstløs om. Hvis det er ens Dexterity der rammer 0, så ligger man på gulvet og ruller rundt.

 

Hvis begge når 0, skal man lave et Fortitude Save DC mod alkoholens DC. Man skal dog huske de plusser til DC’en, fra de gange man har misset sine saves.

Hvis dette fejler, mister man 1 point i Con, for hvert ti minutter der går. Hvis man ikke får tømt sin mave, vil man dø af forgiftningen.

De point man har mistet, vil komme igen ved hvile. 1 point for hver time.

 

Neutralize Poison modvirker alkoholens virken, men ikke de tømmermænd man får.

Hvis intageren er immun overfor gift, vil denne stadig være modtagelig for sideeffekterne. Det vil sige at man får stadig tømmermænd.

 

 

Coup de grace

Et slutangreb på en forsvarsløs modstander og kan udfører med et melee våben

Også med bue, hvis man står ved siden af den forsvarsløse

Angriberen får automatisk en critical og forsvareren skal lave et Fortitude checks

DC 10 + skaden og hvis dette fejler, dør den forsvarsløse

Husk dog at man kan fumble sit angreb

Alle der står ved siden af, kan få et attack of opportunity mod angriberen

 

Movement

Når man bevæger sig rundt, findes der nogle regler for, hvordan og hvor lang man kan bevæge sig.

Herunder findes der tre skemaer for disse regler.

 

1 fod er 0,3048 meter eller 30,48 cm

 

 

 

1 mil er 1.61 km

 

 

 

Overcasting

Når man overcaster en spell, tapper man sig ind på kræfter, som er over ens evner. Hvis det lykkes, vil spell’en virke som normal, mens ved fejlslagen resultat, vil det medføre voldsomme konsekvenser.

Man kan kun overcaster en spell, som står på ens mulige spell liste.

Check

Spell caster check: 1d20+lvl+ability bonus vs Overcasting DC

Ekstra modificationer

Cleric som har den valgte spell som domain spell: +4

Spell Focus på den valgte spells School: +2

Greater Spell Focus på den valgte spells School: +2

Bardic Knowledge check DC 25: +4

School Specialization på den valgte spell: +4

 

En ren 20’er er altid lig med succes

 

Overcasting DC:

Standard:10 + 1½ x min lvl for den spell caster

 

Eksempel

Cleric der kaster True Resurrection10 + 1½x17 = 36

Cleric’en er i lvl 12 og har 20 i Wisdom 1d20+12+5 = 18 til 37

Fejlslagen Overcasting

Interval

Resultat

Beskrivelse

1-2 under DC

Lige ved og næsten

Skæbnen griber ind i sidste øjeblik, men du har ikke kræfter og evner til at fuldføre spell’en korrekt. Du besvimer af udmattelse og kan ikke kaste spells resten af dagen

3-4 under DC

Fejlslaget forsøg

Der opstår nogle fejl undervejs og du falder til jorden, mens en smerte jager gennem dit hoved. Du mister evnen til at kaste spells i to døgn og er Fatigued lige så lang tid.

5-8 under DC

Bagslag

På grund af fejlvurdering af både egne evner og spell’ens vender spell’en mod en selv og du bliver kastet omkuld af bagslaget. Du bliver slået ud og tager 3d4 i skade. Du vågner først efter 2d6 timer og kan ikke kaste spells i 4 døgn. Du er Fatigued i lige så lang tid

9-11 under DC

Stemmerne

Magiens kræfter overvinder dig og sender dig i knæ. I utal af fremmede stemmer skriger i dit hovedet og efter et minut bliver alt stille. Alt for stille. Du har mistet hørelsen, indtil den ved hjælp af magi eller mirakel bliver kureret. Du mister også evnen til at kaste magi og mirakler i tre uger og skal fjerne en spell fra hvert spell lvl. Dette er permanent

12-15 under DC

Overvæsnet

En ukendt stemme taler sagte i din bevidsthed: Dit sølle væsen. Dit sølle væsen. Dine svage evner rækker sig ikke så langt og nu vil du smage straffen.

Derefter rammes du af en smerte så voldsom, at ikke en muskel eller tanke vil lystre. Dine læber nægter at lystre og vise dine smerter. Du står frosset til stedet og mærker hvordan din musker, organer og hud, langsomt, meget langsomt, stivner og bliver til sten. Du er fuldt bevidst, men kan ingenting gøre. Du er hermed forstenet og kun ved hjælp af mirakler, kan denne forbandelse ophæves. Foruden dette mister du evt. evner til at se i mørke og 1 spell fra hvert spell lvl.

Den samme skæbne overgår den allierede der står dig nærmest

 

16-18 under DC

Som fra en klar himmel

Voldsomme kramper går gennem din krop og du mærker et fremmed væsen, indtage din krop og sind. Passivt kan du kun se til, mens dette væsen overtager din stemme og begynder at ændre din besværgelse. Der åbner sig et hul over dig og luften føles helt elektrisk. Små lyn danser hen over dit hovedet og kort efter kaster et kuglelyn sig gennem portalen og deler sig i mange kraftige lyn. Hvert lyn vil ramme hver sit offer, fjende såvel frænde. Hvert lyn giver 8d6 i skade og Reflex DC 15+casters ability modifier. Alle indenfor 30 fods radius vil blive ramt og få minimum halv skade, uanset evner til at undgå skaden. Dog vil ofre med modstandsdygtighed overfor lightning, kunne modstå skaden.

Spell casteren selv vil ikke blive ramt af lynene, men miste evnen til at kaste spells for evigt, med mindre der kastes Wish eller Miracle. Denne falder desuden om på 0 hp og tager 1d4 i skade til sin hovedstat, som er permanent og kan ikke fjernes

 

19+ under DC

Evig forbandelse

Magiens kraft vender sig imod dig og dræber dig øjeblikkelig. Der findes ingen magisk eller guddommelig indgriben, som kan redde dig fra den evige død. Din krop bliver destrueret helt og en del af din sjæl og forstand bindes til stedet, hvor du kaster din fejlslagen spell. Indtil Mythtonia går under, vil du opleve stedet, men ikke være i stand til at kommunikere med omgivelserne. Forbandelsen er evig og ubrydelig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprog

Alle classes på nær barbarians, kan købe sig til nye sprog.

Det antal sprog man i alt kan have, er afhængig af karakterens Int bonus.

Det vil sige at en bard med 18 i int, kan købe sig til fire nye sprog. Karakterens fødesprog og common tæller ikke med i disse sprog.

Hvis man stiger i int bonus, virker dette ikke med tilbagevirkende kraft, men giver et automatisk bonus ponit.

 

Optjening:

1 point for hvert 6 måneder man studerer sproget

1 point for hvert lvl man stiger i studieperioden

1 ekstra point, hvis man sidder på skolebænken i studieperioden

Man får sin Int bonus til første level

 

Sprog level:

1.Meget dårlig udtagelse, kun simple ord og sætninger

2.Dårlig men forståeligt udtagelse, samt grundlæggende skrift

3.Normal tale med accent og nogenlunde skrift

4.God udtalelse uden accent, samt god skrift

5.Perfekt tale og skrift, som om man er født i landet

 

Pris for stigning:

Level 1 koster 4 point

Level 2 koster 2 point

Level 3 koster 3 point

Level 4 koster 4 point

Level 5 koster 6 point

 

Regler:

Man kan kun stige 1 level af gangen. Alle point over dette går tabt.

Man kan lære flere sprog af gangen, men man kan ikke fordele point mellem de to sprog. Det vil sige at man kan skifte udviklen mellem de to sprog.

Man hvert level skal man minimum studere 6 måneder

 

 

 

Skabt af Elvin Juhl Larsen - Copyrigth 2011

Healing

Der er ikke mange healere i Mythtonia og de der er, er næsten alle tilknyttet kirkerne. Disse bruger som regel naturlige midler i deres behandlinger og næsten aldrig guddommelige mirakler. Derfor er det også dyrt at få disse mirakler udført på sig.