Skills og Stats

Mythonia

I går Historie, I dag en Gave, I morgen et Mysterium

Skills og Stats

Ability Checks

Man kan bruge samme regler på Take 10 og Take 20, som ved skill checks.

 

Ability Healing

Hvis man har taget skade i f.eks. styrke, healer man 1 skade, hvis man ikke lave noget anstrengende. Man kan godt rejse, men nogen som helst form for kamp eller spell-kastning annullerer dette.

 

Hvis man holder sig i sengen en hel dag, healer man 2 skade.

 

Dette gælder ikke hvis skaden er ability drain, som kun kan heales ved magi.

 

Appearance – Udseende

Udseende er værdien for hvor godt du ser ud, eller hvor grim man er, i forhold til andre. Det kan bruges som tiltrækning af det modsatte køn og ens sexapeal.

Når man skal finde frem til ens Udseende, slår man tre sekssidet terninger og ligger eller trækker ens karisma bonus fra eller til. Elvere får automatisk plus to til denne stat.

Ens udseende har betydning for følgende skills: Bluff, Disguise, Diplomacy, Gather Information og Intimidate. Hvis man har et højt Udseende, skal man trække ens Udseende Bonus fra Disguise og Intimidate, og ligge bonussen til Bluff, Diplomacy og Gather Information. Hvis man derimod har et lavt Udseende, skal man trække bonussen fra Disguise, Diplomacy og Gather Information, mens man skal ligge sin bonus til Bluff, Intimidate.

Det vil sige at hvis man har et Udseende på 16, så har man en bonus på 3. Dette giver +3 til Bluff, Diplomacy og Gather Information, men -3 til Disguise og Intimidate.

Har man derimod et Udseende på 3 og derved har en bonus på 4, så giver det +4 til Intimidate og Bluff, mens man får-4 til Disguise, Diplomacy og Gather Information.

.

 

Blinded

Hvis man er blevet blind, får man:

-2 til AC og ingen dex bonus til AC

-4 til Search og dex-baseret skills.

Alle skills som kræver syn, fejler automatisk

Man har 50% til misschance til angreb

 

Caster Level Check

Man slår et Caster Level Check, når man f.eks. skal trænge igennem en modstanders Spell Resistance.

Dette gøres ved at slå 1d20 og ligge sin level oven i. Dette skal så være højere end modstanders DC.

Man kan ikke bruge Take 10 eller Take 20 ved Caster Level Checks

 

Deafened

Man er blevet døv og fejler Listen checks

-4 til Iniative

20 % spell failure, hvis spell er Verbal

 

Exhausted

Man er fuldstændigt udmattet

-6 til Str og Dex og kun halv speed

1 times hvil gør at man bliver Fatigued

 

Fatigued

Udmattet. Man kan ikke løbe eller charge

-2 til Str og Dex

Hvis man forsætter alligevel bliver man Exhausted

Efter 8 timers hvil, er man ikke længere Fatigued

 

Frightened

Man flygter af frygt fra kilden også via magi, hvis dette er muligt

Hvis man ikke kan flygte, kan man vælge at kæmpe

-2 til attack, saving throws, skill checks og ability checks

 

Fumble - Skill og Saves

Hvis man slår 1 ved skill check eller saving throw, vil man automatisk fejl sit slag.

 

Grapple

Step 1:

For at starte et grapple, skal man først ramme sin modstander. Ved flere angreb får man flere forsøg i samme runde. Angrebet er et touch angreb

Step 2:

Når man forsøger at grapple, får modstanderen automatisk et gratis angreb, med mindre man har Improved Grapple. Hvis modstanderen giver skade, mislykkes forsøget i denne runde.

Step 3:

Der laves et grapple attack fra begge og hvis angriberen vinder lykkes det. Hvis det bliver uafgjort vinder den med den største base grapple attack.

Step 4:

Man kan slæbe af sted med man har grapple, men med halv movement.

Når man har grapplet en modstander i mere end dennes styrke bonus, vil denne tabe sit våben eller hvad han ellers måtte holde i hænderne.

Man kan give sin modstander nonlethal damage, hvis man vinder sit grapple check. Skaden er 1d3 mod medium og 1d2 mod small. Når denne skade samlet når ens skade svarer til modstanderens halve Con.

 

Hvis du er grapple er der følgende muligheder:

Du kan angribe din modstander med et natural, unarmed angreb eller med et light våben, som holder i hånden ved grapple, men med minus 4 til angreb.

Du kan forsøge at kaste en spell, men det må ikke være en spell med Somatic Component og hvis du skal bruge en ting til at kaste spell’en kræver det at du har den i hånden. Du skal desuden lave et Concentration check på DC 20+spell lvl.

Du kan forsøge at undslippe ved at vinde et grapple check eller et Escape Artist check, hvis dette er bedre.

Man har op til fire forsøg på at komme fri og derefter er det umuligt at komme fri, med mindre situationen ændrer sig.

 

Helpless

Man er Paralyzed, Held, Bound, Sleep eller slået bevistløs

Man har automatisk 0 i dex og angriberen har +4 til angreb på en

Man kan bruge Coup de Grace på en der er Helpless

 

Intimidate

Man bruger denne skill til at intimidere en modstander. Dette kunne være afhøring af en fange, få en oppustet makker til at slappe lidt af eller skræmme en modstander.

Den der bruger Intimidate skal gøre følgende:

1d20 + ens Intimidate skill points. F.eks. 1d20 + 8

Modstanderen skal ikke slå sværhedsgraden, som er afhængig af ofrets lvl m.m.

Sværhedsgraden er baseret på følgende:

1d20 + karakter level/Antal hitdice + Wisdom bonus + evt. bonus mod Fear effekter

Hvis brugeren af Intimidate skill’en vinder, tryner man sin modstander, som så vil være mere medgørlig. Hvis forsvareren vinder, har denne modstået forsøget på at blive intimideret og kan handle, som denne synes bedst. Effekten varer i 1d6x10 minutter.

Intimidate kan også bruges i kamp, men kun i nærkamp.

Fremgangsmåden er den samme, men resultatet er meget anderledes.

Hvis man intimiderer sin modstander, er denne Shaken og har derved disse minusser:

-2 til angreb, ability checks og saving throws

Dette er gældende i en runde.

 

Multi Skill Check

Man kan hjælpe hinanden med at udføre en skill. Dette kræver at en udfører skill check (1d20+skill level) og andre der hjælper til giver +2 i alt, uanset hvor mange der er.

Det er dog muligt at hver hjælper kan give +2 hver, men dette kræver at hver hjælper slår det samme skill check, med en sværhedsgrad på 10. Hvis de klarer dette, giver de hver +2 til det samlet skill check. Hvis ikke giver de ingen plusser.

Man kan hjælpe med skill checks, så længe at dette check ikke er mindet på en karakter. Dette kunne være, at kravle op af et reb, trap finding og Track.

 

OBS. Man kan ikke Take 10 eller Take 20, til Multi Skill Checks.

 

Naturlig healing

Man healer sin lvl i hp pr dag man ikke laver noget anstrengende. Man kan godt rejse, men nogen som helst form for kamp eller spell-kastning annullerer dette.

 

Hvis man holder sig i sengen en hel dag, så healer man 1½ gange sin lvl. Det vil sige at en lvl 5, vil heale 7 hp pr dag på denne måde.

 

Nauserated

Voldsom kvalme og man må ikke angribe, kaste spells eller vedligeholde spells

Man kan lave en move action eller drikke noget

 

Shaken

Man er mentalt rystet

-2 til attack, saving throws, skill checks og ability checks

 

Sickened

Ramt af sygdom

-2 til attack, saving throws, skill checks og ability checks

 

Spellcraft

Denne skill gør dig i mere eller mindre grad, i stand til at identificere en besværgelse, når denne bliver kastet, er i gang eller som er nedfældet i en gestand eller papir. Sværhedsgraden varierer efter nedenstående skema.

Det er muligt for en arcane spellcaster at identificere en arcane spell, men de kan ikke, hvis spell’en er fra en divine caster. Dette er også gældende, selvom begge grupper, har adgang til selvsamme spell. Grunden til dette er de store forskelle i deres verbale og fysiske udførelse.

 

Subdual Damage

Man healer ens lvl i subdual damage pr time.

 

Succes - Skill og Saves

Hvis man slår 20 ved samme to slags slag, vil det automatisk lykkes.

 

Take 10

Hvis man er i en situation, hvor man ikke kan blive afbrudt eller forstyrret, kan man vælge at bruge en Take 10. Det vil sige, at i stedet for at slå med 1d20, så vælger man at sige at man har slået en 10’er. Man kan bruge det i situationer, hvor man har tid nok og vil være sikker på, at man ikke vil fejle, fordi man slår lavt på en tyvesiddet.

 

Det tager 10 gange så lang tid, at bruge en Take 10, end hvis man rullede en tyvesiddet.

Dette betyder at et skill check, som regel tager et minut, hvis den oprindeligt tog en runde.

 

Take 20

Næsten samme situation som Take 10, men man udregner sit skill check, som om man har slået 20 med terningen. Til gengæld tager det 20 gange så lang tid, som det normalt ville gøre. Typisk vil det betyde 2 minutter, i forhold til et normalt skill check rul.

Take 20 betyder simpelt sagt, at man forsøger indtil man klarer det.

 

 

Skabt af Elvin Juhl Larsen - Copyrigth 2011

Skill Check

For at lave et skill eller ability check, skal man slå 1d20 og ligge sine samlet plusser til, enten fra skill'en eller de plusser man får fra sin stat.

Det samlet resultatet viser, hvor godt det lykkes.

Dette kan f.eks. være at lave et sværd, ved hjælp af sin Craft: Blacksmith Skill.