I går Historie, I dag en Gave, I morgen et Mysterium
Medium: Som medium størrelse, har mennesker ingen specielle bonusser eller minusser
Mennesker har en hastighed på 30 fod.
1 ekstra feat ved første level, da mennesker er lærenemme.
2 ekstra skill points ved første level og 1 ekstra skill point for hvert level derefter, da mennesker er alsidige.
+2 bonus Knowledge (Arcane) og +2 Spellcraft (Spellcraft er en class skill)
Automatiske sprog: Common, Algarian. Bonus Sprog: Andre menneskers sprog.
Beskrivelse
Algarianerne er nok en af de mest lukket racer og samfund i Mytonia. Deres grænser har næsten altid været helt lukket for andre lande og racer, da de ønsker indblanding udefra. Algarianerne kan deles op fire klasser: arbejderne, soldaterne, præsterne og troldmændene.
Arbejderklassen søger for produktion af alle nødvendigheder, såsom mad, bygge og smedearbejde. De lever simpelt og under konstant opsyn af de øvre klasser. De har et hårdt liv og lever i frygt og er derfor meget underdanige og van til at følge ordrer. De fleste i denne klasse lærer kun det nødvendige i skolen og i ydreområderne, lærer de sjældent at læse og skrive.
Soldaterne er udpeget af landets regime træningsskoler og der blev de trænet i diverse kampforme, for bedst at kunne kontrollere folket og holde grænserne lukket. Nogle bliver også trænet i at bekæmpe specielle typer tropper, heriblandt troldmænd og præster. Soldaterklassen er hævet over visse love, som arbejderklassen skal overholde, hvilket har gjort at mange er blevet lidt grove i det og til tider arbejder med loven, så de kan tjene lidt ekstra mønter. Ofte bryder de endda loven og kan leve længe på dette, hvis ikke det bliver opdaget. Hvis dette sker, vil de blive henrettet på stedet, med mindre nogen holder hånden over dem og så vil bruge dem selv til noget andet.
Præsteklassen er uddannet person, som beskytter kirkens interesser. De sørger for at alle klasser kan komme og betro sig til kirken. Hvad arbejdsklasse og til dels soldaterklassen ikke ved, er at præsterne kan vælge at melde det myndighederne, hvis den der betror sig, har tanker i retning af uorden og oprør. Disse vil så slå hårdt ned på dem. Præsterne prædiker om ro og orden, og om at følge landets styre, da disse kun vil folkets bedste. Det er dog begrænset hvilke guder der er kirker for og at gå i små shrines og kirker for andre guder er så ulovligt, at det vil blive straffet med minearbejde eller ligefrem døden.
Troldmandsklassen er Algariens højeste klasse og kun for dem, som kan kaste besværgelser. De er uddannet på hårde skoler og under konstant opsyn af højere rangeret troldmænd. Troldmænd må ikke få børn og nye lærlinge bliver tildelt en nuværende troldmand, som skal sørge for skolegang og hjem til denne lærling. Det er deres ansvar at de bliver udlært og kan yde til nationens bedste. En lærlings handlinger afspejler sig i deres mestre rygte. En mester kan dog smide en lærling ud, som så bliver enten tildelt en ny mester eller frataget sine evner og smidt i en mine for at arbejde sig ihjel. De fleste troldmænd kæmper indbyrdes for mønter og magt og vil gå lagt for at få begge dele. De fleste er kolde og kyniske og uden ære.
Andre racer har det meget blandet med algarianere, da de ikke har andet end rygter omkring dem. Nogle har hørt at de påkalder onde dæmoner, spiser barnehjerter til morgenmad og kan kaste besværgelser, som får en mand til at puffe i den blå luft. Mange rygter er nok kraftigt overdrevet, men det giver også en vis mystik omkring landets indbyggere, som kan være tiltrækkende for visse typer.
Medium: Som medium størrelse, har mennesker ingen specielle bonusser eller minusser
Mennesker har en hastighed på 30 fod.
1 ekstra feat ved første level, da mennesker er lærenemme.
2 ekstra skill points ved første level og 1 ekstra skill point for hvert level derefter, da mennesker er alsidige.
+2 bonus Knowledge (Seafare) og +2 Spot (Spot er en class skill)
Automatiske sprog: Common, Algarian. Bonus Sprog: Andre menneskers sprog.
Beskrivelse
Deltirinerne er kendt for deres kærlighed til havet og dettes skabninger. De er også kendt for at ville fortrække at sejle på havet, frem for at benytte de noget hurtigere luftskibe. Deltirinen har på grund af deres forhold til havet, også kun en større trosretning, nemlig den til Jures den dybe. Der findes kirker i næsten alle byer og folk kommer tit i den, for at bede og ofre til guden. Både til beskyttelse og råd, men også som bod for at dræbe havets skabninger, for at få mad på bordet. Deltirinens flåde er også kendt ud i verden, som en af de få landets flåder, som kan holde pirater i skak. Deltirinerne er ellers et fredeligt folk, som prøver at holder sig ude af konflikter, men de har et indædt had til deres naboer mod nord, Gyldmatar, som de har haft flere krige med og som den dag i dag, har jævnlige grænsekontakt med. Andre ser deltitinerne som et gammeldags folkefærd, da de sværger til sejllads på havet og ikke blandt skyerne. Dog er de et muntert folkefærd med mange festivaler.
Medium: Som medium størrelse, har mennesker ingen specielle bonusser eller minusser
Mennesker har en hastighed på 30 fod.
1 ekstra feat ved første level, da mennesker er lærenemme.
2 ekstra skill points ved første level og 1 ekstra skill point for hvert level derefter, da mennesker er alsidige.
+2 bonus Knowledge (Warfare) og +2 Ride (Ride er en class skill)
Automatiske sprog: Common, Gyldmatarian. Bonus Sprog: Andre menneskers sprog.
Beskrivelse
Gyldmatar er en krigsnation, som ærer kamp højere end noget andet. Ikke at det behøves at være ærefuld kamp, men mere æren i deltage og nedkæmpe fjenden, på enhver tænkelig måde. Da Rilgoth Imperiet var på sit højeste, var Gyldmatar provinsen det område, hvor man byggede krigsmaskiner og trænede soldater. Da imperiet så gik i opløsning, overtog de øverstbefalende provinsen og påstod at de skulle overtage styringen af Rilgoth Imperiet. De gik krig mod de omkringliggende provinser og overtog store dele af det nuværende Telgarien. Mod syd mødte de stor modstand fra den deltirienske provins og Algarien skog alle forsøg på erobring tilbage. Siden hen har Gyldmatar været det mest aggressive land og hele tiden udviklet sin hær og dens udstyr. Noblen sidder på en stor magten og de har indført lovpligtig hærtjeneste, har den absolutte magt. Noblen arbejder med at fremme sig og kun sig selv, nogle til mere magt, andre gange til flere mønter, som igen giver mere magt. De er korrupte og absolut ikke handlingslammet.
Arbejderklassen leverer alt der skal bruges til den kæmpemæssige krigsmaskine, men har ikke meget til sig selv. De er undertrykket, men ikke slaver på samme måde, som f.eks. i Algarien. Dog er de forpligtet til hærtjeneste, med mindre de kan betale sig ud af det, hvilket er svært for de fleste.
Krigerklassen er en blanding af arbejderklassen og den nedre del af noblen, som tjener deres værnepligt, som loven fortæller det. De trænes hver dag og meget hårdt. Normalt vil de ikke se meget til deres familie, i de mange år, de tjener Gyldmatar.
Andre racer ser gyldmatarianere som aggressive og magtsyge. De anses også, som forskruet af propaganda, hvilket kan gøre dem stædige og svære at begå sig med.
+2 Strength, +2 Constitution, –2 Intelligence, –2 Charisma.
Medium: Som medium størrelse, har mennesker ingen specielle bonusser eller minusser
Mennesker har en hastighed på 30 fod.
Overtro: Rilgothianerne har en voldsom frygt mod magi og besværgelser deraf. Hver gang de bliver ramt af arcane besværgelser, skal de slå et Will save imod spell’ens DC. Dette skal også gøres, selvom der ikke er noget save. Hvis Rilgothianeren fejler, er denne Shaken i 1d4 runder.
Magiske våben, rustninger og andet udstyr, må ikke bruges, da de mener at det vil korruptere deres sind. Dette gælder dog kun våben, som har en direkte synlig effekt, såsom flammende sværd.
+4 bonus til saves imod effekter med frygt og panik. Deres overtro har med tiden gjort dem mere resistente imod den slags.
Bastard Swords bruges af en Rilgothianer som et Martial Weapon og ikke som normalt et Exotic Weapon.
+3 til Intimidate checks. En hidsig Rilgothianer kan være et frygteligt syn.
1 ekstra feat ved første level, da Rilgothianere har stolte kriger traditioner. Denne feat skal findes under Figther eller lignende feats.
Analfabet: Rilgothianere kan ikke læse og skrive, men kan lære det hen af vejen.
Automatiske sprog: Rilgothiansk. Bonus Sprog: Common og andre menneskers sprog.
Beskrivelse
Disse nordboer har udviklet sig i en anden retning, end resten af det gamle Rilgoth Imperium. Hvor de andre lande har udviklet sig både på regime og naturlig udvikling, virker det som om nordboerne er gået tilbage. Rilgothianerne har udviklet en skræk for magiske besværgelser og selvom der ikke er nogen officielle love i stammelandet, foreligger der stadig en uskreven en, som fortæller at al form for disse genstande og udøvere, skal fjernes med det samme. Og med fjernes menes der dræbes og tilintetgøres. Der findes ingen nåde for at eje eller udøve det og det er kontant afregning på stedet. De mener nemlig, at magi besudler ens sind og derved sjæl. Det besætter en og for en til at vende sig mod sine kære og måske endda gøre ens krop og sjæl, til bolig for en dæmon. Selvom der er mange stammer i det kolde land, så minder de meget om hinanden. De har næsten samme måde at gøre tingene på, samme traditioner og de fleste lever i et område, for så at rejse til et andet, når der er behov for dette. Der er meget få byer i Rilgoth og disse er, næsten uden undtagelse, bygget på, om eller nær et helligt sted for stammefolket. Fremmede er velkomne disse steder, så længe de opfører sig ordenligt og ikke laver ballade eller udøver magi.
På grund af det hårde lands vejr, er rilgothianerne også hårde. De er robust byggede mennesker og er generelt højere og kraftigere bygget end andre mennesker. De er kyndige i mange former for våben og viger ikke tilbage for en kamp. Dog har de en stor selvretfærdighed og vil ikke dræbe svage eller uskyldige. De lytter ofte til åndeverdenen, når de skal tage beslutninger, hvilket gør at især åndemagere og shamaner er højt æret i landet. Det samme er præster, som respekteres som gudernes forlænget hånd, selvom de mindre krigeriske guder, ikke får den samme hyldest, som især Kara den krigeriske.
Andre racer ser på Rilgothianerne som meget primitive og deres overtro overfor magi, direkte latterlig og et tegn for deres uvidenhed. Selvom de har et rygte for at fare hurtigt op, er de dog ærefulde og til at forhandle med.
Medium: Som medium størrelse, har mennesker ingen specielle bonusser eller minusser
Mennesker har en hastighed på 30 fod.
1 ekstra feat ved første level, da mennesker er lærenemme.
2 ekstra skill points ved første level og 1 ekstra skill point for hvert level derefter, da mennesker er alsidige.
+2 bonus Knowledge (Nature) og +2 Survival (Survival er en class skill)
Automatiske sprog: Common, Telgariansk. Bonus Sprog: Andre menneskers sprog.
Beskrivelse
Telgarian er det yngste land i Rodna Zelmja, da det ikke mere end ca. 1000 år siden, det løsrev sig fra Gyldmatar og blev et selvstændigt land. Telrarianerne har altid været meget overtroiske og i gamle skrifter kan man finde eksempler, på at selv dengang det var en provins i det Rilgothianske Imperium, var de stærkt præget af overtro og faste rutiner. I hverdagen er telgarianerne fredelige menneske, som elsker sit liv og omgive sig med venner og familie. De har mange små hyggelige stunder, enten med naboer eller ligefrem hele landsbyer, hvor de fejrer alt fra gudedage, dåbsdage til at naboens kat fødte røde killinger på en varm sommerdag og ikke kulsorte på en kold vinterdag. En ganske udholdende og nysgerrig halving, prøvede engang at samle alle de traditioner, helligdage og overtroiske hverdagsting, som telgarianerne bruger i dagligdagen, men han måtte opgive, da han passerede de 2100 traditioner. Nogle rygter påstår at han endte med at gå ud af sit sind og sad i sine sidste dage og rokkede frem og tilbage i et hjørne og mumlede noget med hunde der pisser i det forkerte hjørne.
Andre racer kender telgarianerne som overtroiske, komiske og latterlige med deres traditioner, men dog som et venligt folkefærd. Men efter deres løsrivelse er de også blevet kendt, som en nation som står sammen i krisetider og som kan slå fra sig, hvilket især Gyldmatar har måtte sande.
Medium: Som medium størrelse, har mennesker ingen specielle bonusser eller minusser
Mennesker har en hastighed på 30 fod.
1 ekstra feat ved første level, da mennesker er lærenemme.
2 ekstra skill points ved første level og 1 ekstra skill point for hvert level derefter, da mennesker er alsidige.
+2 bonus Bluff og +2 Appraise (Appraise er en class skill)
Automatiske sprog: Common, Trakaniansk. Bonus Sprog: Andre menneskers sprog.
Beskrivelse
Trakanianer er en meget broget folkefærd. Egentligt er det ikke noget land som sådan, men består mere af en masse magtfulde rige individer, som lever af mere eller mindre luskede og i andre lande forbudte handler. Det er et mekka for smuglere, slavehandlere og pirater, da landet ikke rigtigt har nogle officielle love. Landet har dog en form for kejserinde/dronning, som styrer landet i krisetider, når andre lande truer området. Det er især, når Gyldmatar sender en flåde af sted efter de mange piratskibe, som hærger især deres kyster og Telgarian. Da Trakanien er frit land for mere lyssky folk, er der med tiden også flyttet en del andre racer til landet, hvilket har blandet den oprindelige trakianske race. Derfor er det også svært at beskrive en trakanianer, men grundlæggende kan dele dem op i fire grupper.
Slaverne udgør den laveste klasse i Trakanien og den mest udsatte. De bliver brugt til alt muligt, lige fra minedrift til sexslaver og de lever som regel et kort og meget hårdt liv. De fleste slaver kommer til landet via slavehandlere, hvor de enten bliver solgt til rige i selve landet eller solgt videre til andre lande. De fleste slaver er underdanige og for udmattet til andet end at gøre hvad der bliver befalet.
Arbejderne er den største gruppe. Det dækker over næsten alle former for produktion, mad, våben og andet. De er hårdtarbejdende og kæmper en daglig kamp for at overleve i den hårde konkurrence, for at tjene ind til føden. De har sjældent mange mønter at bruge og kommer endnu mere sjældent ud af sin egen klasse, med mindre de ryger i gæld hos de forkerte, hvor de så kan ende som slaver.
Piraterne og slavehandlerne hører lidt sammen i deres egen klasse og er nok den mest kyniske og rå klasse. De lever på farten, men bruger deres surt indtjente mønter i landet, hvor de horer og drikker dem op. De er farlige for alle andre og de fleste er ikke bange for at starte et slagsmål, når de får for meget indenbords og keder sig. På grund af det farlige arbejde på havet og i luften, kan det afgive store summer, hvilket kan tiltrække folk fra næsten alle klasser.
Købmændene er en broget klasse, som rummer alle fra den lille fiskehandler, med boden på markedspladsen og over til de store handelshuse, som sørger for at importere og videresælge lyssky varer fra hele verden. De små købmænd er ydmyge og vil behage deres kunder mest muligt, mens de store handelshuse besidder så store mængder mønter, at de kan tillade sig at handle med hvem, de så end vil. Hvilket de så også gør. De store huses medlemmer er kyniske og meget udspekulerende og vil gøre hvad de kan, for at få lidt flere mønter i deres kister.
Andre racer ser trakianerne som slavehandlere, pirater og fuskere, som man kun være en ting sikker på, nemlig at de lyver og snyder en. De er grove og smigrende, afhængig af hvad de vil have ud af bekendtskabet. De vil stikke en i ryggen, hvis de derved ville kunne sælge deres bedstemor for et sølvstykke mere.
En verden skabt af Elvin Juhl Larsen - Copyrigth 2011
Alle mennesker har engang været et fælles rige. Efter gamle skrifter er de skabt af en mindre sammenslutning af guderne. Skapisi havde dog det endelige at sige, da det var hende som lagde miraklet til at skabe dem.
Med tiden har mennesket udviklet sig til de mindre grupper, som vi kender dem i dag.